کاهش قند خون

یکی از مشکلات شایع افراد دیابتی نه ناشی از زیاد بودن قند خون بلکه ناشی از کاهش قند خون است که می تواند مشکلات زیادی را رقم بزند. در افراد دیابتی افت قند خون – هایپوگلیسمی – زمانی اتفاق می‌افتد که گلوکزکافی در بدن و جریان خون موجود نباشد. گلوکز نقش سوخت را برای سلول‌ها بازی می‌کند و طبیعی است که این حالت مشکلات زیادی را درارگان‌های مختلف بدن رقم بزند. عوامل متعددی می تواند باعث افت قند خون شود از جمله برخی داروها و رژیم های خاص غذایی

۱- معمولا علائم افت قند خون زمانی شروع می‌شوند که قند خون به زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر برسد.علائم در افراد مختلف متفاوت است اما به طور معمول اولین علائم افت قند عبارتند از:

گیجی، سرگیجه، سردرد، گرسنگی، بی‌قراری، طپش قلب، پوست رنگ پریده، لرزش اندام ها، ضعف و بی‌حالی، اضطراب و …

اگر درمان مناسب صورت نگیرد علائم شدیدتر ظاهر می‌شوند

سردرد شدید،عدم تمرکز و برآشفتگی ذهنی، بی حسی در دهان و زبان، بیهوشی و در نهایت کما

۲- هایپوگلایسمی در افراد دیابتی که یک وعده غذایی با میزان قندهای ساده زیاد خورده‌اند، شایع است که این حالت را افت قند خون واکنشی می نامند. اگر فرد دیابتی یک وعده غذای اصلی یا میان وعده خود را فراموش کند یا کمتر و دیرتر از حد لازم غذا بخورد، یا یک ورزش سنگین انجام دهد ممکن است دچار افت قند شود.

نکته مهم این است که دیابتی ها براساس برنامه تنظیم شده توسط \زشک دیابتولوژیست و متخصص تغذیه خود غذاهای اصلی و میان‌ وعده‌های خود را بخورند و حتی از یکی از آن‌ها هم غفلت نکند.

۳- اگر دچار افت قند خون شدید می‌توانید با گزینه های زیر از این حالت گذر کنید:

– چهار تا شش آب نبات ساده

– نصف لیوان آب میوه طبیعی از میوه‌های شیرین

– یک قاشق غذاخوری شکر

– یک قاشق غذاخوری عسل ( برای جذب سریع آن را زیر زبان تان بگذارید و نگه دارید)

– یک فنجان شیر با سه حبه قند

خوردن غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات مثل نان و پنیر یا نان و گوشت یا کره بادام زمینی و پنیر هم می‌تواند کمک کننده باشد.

۴- در صورتی که علائم شما برطرف نشد قند خون‌تان را چک کنید و در صورتی که همچنان زیر ۷۰ بود مجددا یکی از این مواد غذایی را میل کنید و در صورت برطرف نشدن علائم با اورژانس تماس بگیرید.

این اطلاعات را در اختیار افراد نزدیک به خود هم قرار دهید تا در صورت بیهوش شدن شما و قبل از رسیدن آمبولانس اورژانس اقدامات لازم را انجام دهند. حتما تذکر بدهید که تلاش برای خوراندن غذا از راه دهان به فرد بیهوش اشتباه است چرا که می‌تواند باعث برگشت غذا به ریه و ایجاد خطر کاملا جدی شود.

۵- توصیه هایی برای جلوگیری از افت قند خون در افراد دیابتی

۱- برنامه غذایی منظم داشته باشید که شامل سه وعده غذا و دو یا سه میان وعده باشد.

۲-بین وعده‌های غذایی و میان وعده های‌تان حداکثر باید چهار ساعت فاصله باشد.

۳-اگر می‌خواهید ورزش کنید نیم ساعت تا یک ساعت بعد از غذا ورزش کنید.

۴- میزان انسولین تزریقی یا داروهای ضد دیابت خود را بخاطر داشته باشید و مراقب باشید که بیشتر از میزان مصرف نکنید.

۵-همیشه در کنارتان منبع غذایی قندی( کربوهیدرات ) و پروتئینی داشته باشید.

۶-به نزدیکان خود آموزش دهید که در زمان بروز علائم افت قند در شما چه کارهایی باید انجام دهند

Leave a reply