پرسش و پاسخ

پرسش های خود را راجع به دیابت اینجا بپرسید!

DI17 (3)پرسش و پاسخ دیابتیکی از مشکلاتی interesting persuasive speech topics for college students که بیماران دیابتی با آن مواجهند، عدم دسترسی به پزشک متخصص دیابت جهت مطرح نمودن پرسش های خود است. از طرف دیگر بیماران دیابتی در زمان ویزیت برخی از سوالات خود را از پزشکشان می پرسند، اما عمدتا خیلی از پرسش های خود را به هنگام ویزیت فراموش می کنند و در نتیجه آنها بدون پاسخ باقی میمانند. همچنین گاهی اوقات در زندگی روزمره به نکاتی برخورد می کنند که نیازمند پرسیدن سوالاتی از پزشک متخصص دیابت هستند.
از این رو کلینیک دیابت تابان خدمات آنلاین پرسش و پاسخ خود را به تمامی بیماران دیابتی و وابستگان آنها و حتی افراد غیر مبتلا به دیابت، به صورت کاملا رایگان عرضه می کند.
این پرسش و پاسخ ها بر روی اینترنت weber genesis special edition cover منتشر شده و شاید سایرین نیز پاسخ پرسش های خود را در آن یافت کنند.

دیابت چیست؟

دیابت بیماری مزمن لوزالمعده است. لوزالمعده ارگانی در پشت معده شماست که ماده ای به نام انسولین ساخته و وارد خون می کند. انسولین به بدن شما کمک می کندکه از مواد قندی و چربی موجود در غذای شما استفاده کند. زمانی که فردی دچار دیابت می شود، لوزالمعده یا انسولین نمی سازد و یا مقدار بسیار کمی انسولین می سازد، اما انسولین در بدن اثر نمی کند. بیماران دیابتی نیازمندند تا بیماری خود را مدیریت کنند تا بتوانند سلامت خود را محیا کنند.

علل بروز دیابت چیست؟

هنوز متخصصین امر سلامت نتوانسته اند که با اطمینان علل ایجاد کننده دیابت را اعلام کنند. اما فاکتورهای مستعد کننده ایجاد دیابت عبا رتند از سابقه خانوادگی، اضافه وزن، افزایش سن، مصرف بعضی داروهای خاص و بارداری.

بارداری با ایجاد استرس اضافی سبب می شود تا بعضی از بانوان به دیابت مبتلا شوند. قند خون اغلب پس از تولد نوزاد نرمال می شود. با این حال زنانی که در طول دوران بارداری مبتلا به دیابت می شوند با افزایش خطر ابتلا به دیابت  در آینده مواجه هستند.

انواع دیابت چیست؟

دو نوع دیابت وجود دارد.

دیابت نوع یک: لوزالمعده اصلا انسولین نمی سازد یا  به میزان بسیار کم انسولین می سازد. بیمار دیابتی نوع یک برای ادامه زندگی نیاز به انسولین دارد و این نوع دیابت معمولا در افراد زیر ۳۰ سال رخ وی دهد.

دیابت نوع دوم: انسولین ساخته می شود ولی به خوبی عمل نمی کند. ازهر ۱۰ نفر بیمار دیابتی، ۹ نفر به دیابت نوع دوم  مبتلا هستند و این نوع دیابت عمدتا در افراد بالای ۴۰ سال و دارای اضافه وزن رخ می دهد.

دیابت چگونه مدیریت می شود؟

به طور کلی می توان دیابت را بوسیله رژیم غذایی، ورزش و در صورت نیاز با دارو مدیریت نمود. بیماران دیابتی باید ازتستهای خانگی و آزمایشگاهی جهت پایش قند، کلسترول و تری گلیسرید خون استفاده کنند. مرحله بعد نگه داشتن مقادیر این مواد در خون در حد نرمال است.

به طور دقیق تر، دیابت نوع یک را می توان با تزریق انسولین، برنامه غذایی مناسب و ورزش کنترل نمود.

به طور دقیق تر، دیابت نوع دو را می توان با رژیم غذایی و ورزش، مصرف داروهای خوراکی و تزریق انسولین (کمتر شایع است) کنترل نمود.

علائم دیابت چیست؟

علائم دیابت نوع یک شدید و ناگهانی هستند. این علائم عبارتند از افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار، کاهش وزن (علیرغم غذا خوردن و احساس گرسنگی کردن)، ضعف، احساس خستگی و تاری دید.

علائم دیابت نوع دو اغلب نادیده گرفته می شوند و مدتها به طول می انجامد.این علائم عبارتند از تاری دید، کندی بهبودی زخمها، خارش پوست (اغلب در ناحیه تناسلی زنان یا کشاله ران)، عفونت های قارچی، افزایش تشنگی، خشکی دهان و تکرر ادرار.

چگونه تشخیص بدهم که دیابت دارم؟

مراقبین سلامت شما با آزمایشهای خون و ادرار متوجه دیابت شما می شوند. قند خون ناشتا به صورت نرمال بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در لیتر است. یکی از روشهای تشخیصی دیابت مثبت بودن دو بار قند ناشتای بالای ۱۲۶ می باشد.

آیا دیابت درمان می شود؟

خیر، درمان قطعی دیابت هنوز کشف نشده است. با این حال دیابت قابل کنترل است. بسیاری از بیماران دیابتی بیماری خود را مدیریت می کنند و زندگی کاملا طبیعی دارند.

دیابت بدون مدیریت منجربه بروز عوارضی می شود، همچون بیماری قلبی، بیماری کلیوی، فشار خون بالا، فشار خون پایین، صدمات چشمی و بروز نابینایی، بیماری لثه عفونتهای شدید در پا که گاهی به قطع عضو می رسند و آسیب به اعصاب محیطی که به صورت درد یا کاهش حواس است.

قند خون من باید چه مقدار باشد؟

سطح قند خون ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و در طول روز تغییر کند. مراقبین سلامت شما به شما خواهند گفت چه سطح قند خونی برای شما مناسب است. اگر قند خون شما برای سه روز کمتر از ۷۰ و بیشتر از ۱۸۰  میلی گرم در دسی لیتر باشد، نیازمندید تا به سرعت با مراقبین سلامت خود تماس بگیرید.

علائم کاهش قند خون چیست؟

اغلب افراد وقتی قند خونشان کمتر از ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر می شود، دچار علائم کاهش قند خون می شوند. افراد مختلف علائم متفاوتی دارند و شما هم علائم خود را خواهید شناخت. اما علائم شایع عبارتند از احساس ضعف، احساس سرگیچه، احساس گرسنگی، احساس لرزش، تعریق سرد، رنگ پریدگی، اضطراب، عصبانیت و خشم، تپش قلب، علائم تاخیری یا دیر رس، احساس گیچی، سردرد، بد خلقی، عدم جهت یابی، کابوسهای شبانه، عدم تمرکز و احساس بی حسی در اطراف دهان و زبان.

آیا میتوانم برای کنترل قند خونم هم از قرص و هم انسولین استفاده کنم؟

بله، ترکیب انسولین و قرص در صورتیکه توسط پزشک به شما توصیه شده باشد، درکنترل قند خون بسیار موثر وبی خطر است. یک روش درمان ترکیبی مرسوم، خوردن قرص در روز و تجویز انسولین در شب است. وقتی برای اولین بار برای شما انسولین تجویز می شود، شما نیاز بیشتری برای پایش قند خون جهت کاهش ریسک افت قند خواهید داشت.

درمان ترکیبی اغلب برای بیماران دیابتی نوع دو موثر است. به همین جهت اگر بیمار دیابتی نوع دو، که بیماریش فقط با قرص کنترل می شود، ممکن است  توسط پزشک معالج از برنامه اضافه شدن انسولین جهت کنترل قند خون بهتر بهره مند شود. این تغییر معمولا به بیماران دیابتی نوع دو در کنترل هر چه بهتر قند خون کمک می کند.

پمپ انسولین چیست؟

پمپ انسولین یک وسیله کامپیوتری کوچک است که در داخل جیب  و روی کمر بند قرار می گیرد. پمپ های انسولین به  یک لوله منعطف با یک سوزن نازک در انتهای آن مجهزند. سوزن در زیر پو ست شکم  قرار می گیردو ثابت می شود. در نتیجه توسط پمپ، انسولین پایدارواندازه گیری شده با دقت وارد بافت بدن می شود.

در صورت استفاده از پمپ انسولین روزانه حداقل باید ۴ بار قند خون چک شود. برنامه دستگاه با توجه به انسولین بدن شما که بستگی به غذا و ورزش شما نیز دارد تنظیم می شود. بعضی از مراقبین سلامت پمپ انسولین را به تزریق انسولین ترجیح می دهند چون رها سازی آهسته انسولین آن مشابه عملکرد لوزالمعده است.

چگونه می توانم پیشرفت عوارض دیابت را پایش کنم؟

بیماری چشمی، درگیری شبکیه (رتینوپاتی)

تمام بیماران دیابتی نوع دو به محض تشخیص بیماری و بیماران دیابتی نوع یک ۵ سال بعد از تشخیص بیماری، باید سالانه جهت معاینات چشم به چشم پزشک مراجعه کنند. بیمارانی که دچار عوارض چشمی مثل تاری دید در یک چشم و نقاط سیاه در دید را دارند ممکن است به معاینات بیشتری نیاز داشته باشند.

بیماری کلیه

باید آزمایش ادرار سالیانه انجام شود. چک کردن منظم فشار خون  مهم است وکنترل فشار خون در کاهش بیماریهای کلیه نقش دارد. فشار خون در بیماران دیابتی باید کمتر از ۸۰/۱۳۰ نگه داشته شود. ورم مداوم پا یا ساق پا از علائم بیما ری کلیوی است و باید در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه شود.

درگیری اعصاب محیطی پا

در ویزیتهای منظم خود احساس بی حسی و گز گز در پاها را به پزشکتان اطلاع دهید. شما نیاز دارید تا روزانه پاهای خود را از نظر قرمزی، پینه، ترک و ضایعات پوستی معاینه کنید. اگر چنین ضایعاتی را مشاهده کردید، باید هر چه سریعتر به پزشک خود خارج از جدول زمان بندی ویزیتها مراجعه کنید.